GazzeHamasDoğu TürkistanSon dakikaZulümTerme HaberTerme AjansenflasyonemeklilikTerörötvdövizakpchpmhp
DOLAR
39,1903
EURO
44,7923
ALTIN
4.216,66
BIST
9.034,84
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Samsun
Az Bulutlu
21°C
Samsun
21°C
Az Bulutlu
Pazar Hafif Yağmurlu
18°C
Pazartesi Az Bulutlu
22°C
Salı Parçalı Bulutlu
23°C
Çarşamba Açık
24°C

Alkollü sürücüye ağır cezalar geliyor: Kanun teklifi TBMM Başkanlığı’na sunuldu

Alkollü sürücüye ağır cezalar geliyor: Kanun teklifi TBMM Başkanlığı’na sunuldu
REKLAM ALANI
28.05.2025 16:01
A+
A-

Karayolları Trafik Kanunu’nda değişiklik öngören teklife göre; alkolmetre sonucu sıfır virgül 50 promilin üzerinde çıkan sürücüye 25 bin TL ceza kesilecek.

Aynı sürücü, 5 yıl içinde ikinci kez yakalanırsa ceza 50 bin, üçüncü kez yakalanırsa 150 bin TL’ye çıkacak. İlk ihlalde ehliyete 6 ay el konulacak. İkincisinde 2 yıl, üçüncüsünde 5 yıl süreyle ehliyet geri alınacak. Eğer promil oranı 1’i geçerse, sürücü hakkında 2 yıla kadar hapis istemiyle dava açılacak. Kazaya neden olunması durumunda Türk Ceza Kanunu devreye girecek.

Otomobil dışındaki tüm araçlar için promil sınırı sıfır virgül 20 olarak uygulanacak.

Uyuşturucu ya da uyarıcı madde etkisinde araç kullananlara yönelik cezalar da ağırlaştırılıyor.

İlk tespitte sürücüye 150 bin TL ceza kesilecek ve 2 yıla kadar hapis istemiyle adli soruşturma başlatılacak.

Ehliyeti tamamen iptal edilecek ve 5 yıl boyunca yeniden başvuru yapılamayacak.

Alkol veya uyuşturucu madde ölçümünü reddeden sürücülere de 150 bin TL ceza verilecek, ehliyetleri 5 yıl geri alınacak.

Ehliyeti herhangi bir sebeple alınan sürücünün direksiyon başına geçmesi halinde ceza 200 bin TL olacak.

Kanun teklifi TBMM Başkanlığı’na sunuldu, komisyon süreci başladı

TBMM Adalet Komisyonunda, trafik cezalarının artırılmasına yönelik düzenlemeleri de içeren Karayolları Trafik Kanunu’nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi’nin görüşmelerine de başlandı.

Komisyon, AK Parti İstanbul Milletvekili Cüneyt Yüksel başkanlığında toplandı.

Yüksel, teklifin, 4. Yargı Reformu Strateji Belgesi kapsamında hazırlandığını ifade etti.

Teklifin, ölümlü ve yaralamalı trafik kazalarının önlenmesini, kara yolu trafik güvenliğinin artırılmasını amaçladığını vurgulayan Yüksel, trafik güvenliğini tehdit eden davranışlara karşı caydırıcılığın sağlanmasının da hedeflendiğini dile getirdi.

Yüksel, ölümlü ve yaralamalı trafik kazalarında zaruret dışında izin almadan olay yerini terk eden sürücülere idari para cezasının yanı sıra 1 yıldan 3 yıla kadar hapis cezası verileceğini belirterek, şöyle devam etti

“Alkol veya uyuşturucu madde etkisinde araç kullanımı gibi toplumsal tehlike oluşturan eylemlere karşı cezai yaptırımlar arttırılacak, kolluk kuvvetlerinin test taleplerine karşı direnenlere yönelik cezai müeyyideler yeniden düzenlenecektir. Söz konusu düzenleme, caydırıcılığı artırmanın yanında, bağımlılıkla mücadelede de hukuki zemini güçlendirmektedir. Hız ihlallerine yönelik de kademeli ceza sistemi getirilecektir.”

Cep telefonu kullanımı, emniyet kemeri takmama, kask kullanmama gibi alışkanlık haline gelmiş ihlallerde kademeli ceza getirileceğini kaydeden Yüksel, sosyal medyada trafik kural ihlallerinin teşvik edilmesini engellemek amacıyla düzenlemeye gidileceğini anlattı.

“Caydırıcılık arttıkça kaza sayıları ve trafik ihlalleri de azalmaktadır”

Teklifin ilk imza sahiplerinden AK Parti Afyonkarahisar Milletvekili İbrahim Yurdunuseven, teklifin kara yolları trafik güvenliğinin artırılması için önemli düzenlemeler içerdiğini anlattı.

Trafik güvenliğinin, “kamu güvenliği” meselesi olduğuna işaret eden Yurdunuseven, ülkelerin trafik kazalarını en aza indirmek için çaba gösterdiğini dile getirdi.

Geçen yıl trafik kazalarında 6 bin 351 kişinin hayatını kaybettiğini belirten Yurdunuseven, bu rakamın kasten öldürme suçu dolayısıyla meydana gelen can kayıplarından fazla olduğuna dikkati çekti.

Teklifin, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından açıklanan Karayolu Trafik Güvenliği Strateji Belgesi ve Eylem Planı ile Yargı Reformu Strateji Belgesi’ndeki hedefler kapsamında hazırlandığını aktaran İbrahim Yurdunuseven, şunları kaydetti:

“Kara yolu ulaşımı, günlük hayatın vazgeçilmez parçası olduğu kadar insan hayatını olumsuz etkileyen trafik kazaları nedeniyle küresel ölçekteki sorunların ilk sıralarında yer almaktadır. Kanun teklifiyle hedefimiz trafikte sıfır can kaybıdır. Sürücülerimizin çoğunluğu trafik kurallarına uymaktadır. Kural tanımayan küçük azınlık hem kendi canını hem sevdiklerinin canını hem de diğer masumların canını hiçe saymaktadır. Bu azınlık gruba yönelik caydırıcı olmamız şarttır. Yapılan bütün çalışmalar gösteriyor ki caydırıcılık arttıkça kaza sayıları ve trafik ihlalleri de azalmaktadır.”

Teklifin 36 maddeden oluştuğunu söyleyen Yurdunuseven, teklifle hız sınırını aşanlara, makas ve drift atanlara verilecek cezaların artırılacağını bildirdi.

“Cezalar caydırıcı olduğunda vatandaşın trafik kurallarına dikkatli uyduğunu gördük”

İçişleri Bakan Yardımcısı Münir Karaloğlu, Karayolu Trafik Güvenliği Strateji Belgesi’nde trafik kazalarındaki can kayıplarının azaltılmasına yönelik hedefler yer aldığını hatırlattı.

Yeni bir anlayışla trafik konusuna yaklaşmaya çalıştıklarını vurgulayan Karaloğlu, trafik kazalarındaki can kayıplarının 2023’te 6 bin 458 olduğunu belirtti.

Önceki yıl personel, radar ve yaka kamerası sayılarının artırıldığını anlatan Karaloğlu, buna rağmen geçen yıl trafik kazalarındaki can kaybının 2023’e göre yüzde 3 azaldığını ifade ederek, “Varmış olduğumuz netice, trafik cezalarındaki caydırıcılığın yeterli olmadığı, yeni bir düzenlemeye ihtiyacı olduğuydu.” dedi.

TBMM Genel Kurulunda geçen yıl kabul edilen kanunla, yasa dışı çakar kullanımındaki idari para cezasının 138 bin liraya yükseltildiğini anımsatan Karaloğlu, bu düzenleme sayesinde yasa dışı çakar kullanımının yüzde 80 azaldığını bildirdi.

Karaloğlu, şöyle konuştu:

“Cezalar caydırıcı olduğunda vatandaşın trafik kurallarına dikkatli uyduğunu gördük. Trafikteki can kayıplarını hızlı şekilde aşağıya çekerek, hedeflediğimiz 2030 yılında trafik kazalarındaki can kaybının yüzde 50 azaltılmasını sağlarız diye temenni ediyoruz. Teklif, 86 milyon vatandaşımızın tamamını ilgilendiren bir çalışma. Teklif yasalaştığında trafik kurallarına uyma noktasında toplumumuzun daha dikkatli olacağına inanıyorum.”

Teklifin, Anayasaya aykırı olduğunu ileri süren muhalefet milletvekillerinin talebi üzerine açılan usul tartışmasının ardından teklifin tümü üzerindeki görüşmelere geçildi.

REKLAM ALANI
Yorumlar

Bir Cevap Yazın. Yorumlarınızı Önemsiyoruz! Görüşlerinizi bizimle paylaşmaktan çekinmeyin. Yazılarımız hakkında düşünceleriniz, katkılarınız ve sorularınız bizim için değerli. Yorum yaparken lütfen saygılı ve yapıcı bir dil kullanmaya özen gösterin. şiddet ve Argo, hakaret, ırkçı ifadeler ve ayrımcılık içeren yorumlara izin verilmez. Yorum yapmak için Web Sitemizde ya da Facebook hesabınızla kolayca giriş yapabilirsiniz. Unutmayın, burası birlikte konuşabileceğimiz temiz ve güvenli bir alan!

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.