GazzeHamasDoğu TürkistanSon dakikaZulümTerme HaberTerme AjansenflasyonemeklilikTerörötvdövizakpchpmhp
DOLAR
42,2309
EURO
48,8414
ALTIN
5.564,14
BIST
10.850,80
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Samsun
Parçalı Bulutlu
19°C
Samsun
19°C
Parçalı Bulutlu
Pazartesi Az Bulutlu
19°C
Salı Çok Bulutlu
24°C
Çarşamba Az Bulutlu
18°C
Perşembe Yağmurlu
15°C

Cihad-ı Asgardan Cihad-ı Ekbere: Katip Çelebi

Cihad-ı Asgardan Cihad-ı Ekbere: Katip Çelebi
REKLAM ALANI
06.10.2025 22:21
A+
A-

CİHÂD-I ASGARDAN CİHÂD-I EKBERE KÂTİP ÇELEBİ (MUSTAFA B. ABDULLAH)

Doğumu : 1017/1609
Vefatı : 1067/1657

Şubat 1609’da İstanbul’da doğdu.

Asıl adı Mustafa olup ulemâ arasında Kâtib Çelebi, Dîvân-ı Hümâyun’da Hacı Halife diye tanındı.

Dîvân-ı Hümâyun kalemlerinden Anadolu Muhasebeciliği Kalemi’nde çalışarak hesap kaidelerini, erkam ve siyâkat yazısını öğrendi.

Babasıyla birlikte Abaza Paşa isyanı için Erzurum’a gitti. Tercan ve Bağdat seferlerine katıldı.

İstanbul’a döndüğünde Kadızâde’nin derslerine devam ederek tefsir, İhyâʾü ulûmi’d-dîn, Şerhu’l-Mevâkıf, Dürer ve Tarîkat-i Muhammediyye’yi okudu.

Kelam, felsefe, mantık, astronomi ve tarih, coğrafya ilimlerinde derinleşti ve harita yapımıyla ilgilendi.

1633-34’te Tabanıyassı Mehmed Paşa’nın kumandasındaki ordu ile yeniden Şark seferine gitti.

1635’te katıldığı IV. Murad’ın Revan seferini ayrıntılı biçimde yazdı.

Daha sonra kendi ifadesiyle küçük cihattan büyük cihada yönelerek hayatını ilmî çalışmalara adadı.

Kâinattaki hakikatleri anlamak hususunda astronomi, anatomi ve hikemî ilimlerin önemini vurguladı.

Batılılar’ın ve Yunanlılar’ın İslâm coğrafyacılarından ileride olduğunu belirterek bu eksikliği gidermek için Cihannümâ’yı yazdı.

Hastalığı sırasında tıp kitaplarının yanında duaların şifalı tesirlerinden emin olduğu için esmâ ve havas kitaplarını inceledi.

Dinin içtimaî hayattaki yeriyle dinin ilmî olarak öğrenilip öğretilmesinin toplumun varlığını sürdürmesi arasındaki alâkayı ortaya koydu.

Osmanlı devlet ve toplum düzenini sıkıntıya sokan meselelere çözüm üretmeye çalıştı.

6 Ekim 1657 sabahı vefat etti ve Zeyrek Camii civarına defnedildi.

ÖNEMLİ BAZI ESERLERİ

Keşfü’z-zunûn: İslâm araştırmaları yapan hemen herkesin müracaat ettiği büyük bibliyografik eseri

Mîzânü’l-hak: Döneminin fikrî hayatı ve dinî tartışmalarına dair Türkçe eseri

Fezleketü’t-tevârîh: Kâinatın yaratılışından 1051 (1641) yılına kadar gelen umumi bir tarih eseri

Fezleke: Osmanlı tarihine dair Türkçe eseri

Cihannümâ: Coğrafyaya dair meşhur eseri

REKLAM ALANI
Yorumlar

Bir Cevap Yazın. Yorumlarınızı Önemsiyoruz! Görüşlerinizi bizimle paylaşmaktan çekinmeyin. Yazılarımız hakkında düşünceleriniz, katkılarınız ve sorularınız bizim için değerli. Yorum yaparken lütfen saygılı ve yapıcı bir dil kullanmaya özen gösterin. şiddet ve Argo, hakaret, ırkçı ifadeler ve ayrımcılık içeren yorumlara izin verilmez. Yorum yapmak için Web Sitemizde ya da Facebook hesabınızla kolayca giriş yapabilirsiniz. Unutmayın, burası birlikte konuşabileceğimiz temiz ve güvenli bir alan!

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.