GazzeHamasDoğu TürkistanSon dakikaZulümTerme HaberTerme AjansenflasyonemeklilikTerörötvdövizakpchpmhp
DOLAR
42,7354
EURO
50,1810
ALTIN
5.940,48
BIST
11.324,84
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Samsun
Az Bulutlu
12°C
Samsun
12°C
Az Bulutlu
Perşembe Az Bulutlu
14°C
Cuma Çok Bulutlu
13°C
Cumartesi Açık
13°C
Pazar Çok Bulutlu
13°C

Hüccetü’l-İslâm: İmâm-ı Gazzâlî

Hüccetü’l-İslâm: İmâm-ı Gazzâlî
REKLAM ALANI
18.12.2025 19:16
A+
A-

HÜCCETÜ’L-İSLÂM: İMÂM-I GAZZÂLÎ

DOĞUMU: 450/1058 – TÛS
VEFATI: 505/1111 – TÛS

1058 yılında Horasan bölgesinin ilim merkezlerinden olan Tûs’ta doğdu.

Künyesi Ebû Hâmid olup asıl adı Muhammed b. Muhammed b. Muhammed b. Ahmed el-Gazzâlî et-Tûsî’dir.

Babasının yün eğiren bir iplikçi olması sebebiyle Gazzâlî nisbesiyle tanındı. Çağdaşları tarafından Hüccetü’l-İslâm diye anıldı.

1073’te Ahmed b. Muhammed er-Râzkânî’den fıkıh dersleri aldı. Daha sonra Cürcân’a gitti ve burada beş yıl süren öğrenimini tamamladı.

Tûs’a dönerken kafilesi soyulan Gazzâlî, ders notlarını isteyince eşkıya reisi, bilgiyi hafızasında değil kâğıtta taşıdığı için alaya alarak notlarını iade etti.

Bu olayı ilahî bir ikaz kabul etti ve notlarının tamamını üç yıl içinde ezberledi.

1080 yılında Nîşâbur’daki Nizâmiye Medresesi’ne girdi ve dönemin en tanınmış kelâm âlimi Cüveynî’nin öğrencisi oldu.

Fıkıh, kelâm, mantık, felsefe ve tasavvuf alanlarında güçlü bir ilmî birikim edindi.

1091’de vezir Nizâmülmülk tarafından Bağdat Nizâmiye Medresesi müderrisliğine atandı.

Dört yıl süren Bağdat müderrisliği döneminde Tehâfütü’l-felâsife, Makāsıdü’l-felâsife, el-İktisâd fi’l-İʿtikād gibi önemli eserler telif etti.

Daha sonra Şam’a gitti ve iki yıla yakın bir süre Emeviyye Camii’ne çekilerek nefsini arındırmaya çalıştı.

Bir süre Kudüs’e geçti ve orada inzivâ hayatı yaşadı. er-Risâletü’l-kudsiyye eserini burada kaleme aldı.

İnzivâ ve halvet döneminde başyapıtı olan İhyâʾü ʿUlûmi’d-Dîn’i ve birçok tasavvufî eseri yazdı.

İslâm düşünürleri arasında en çok eser veren müelliflerden biri oldu.

1106’da Nîşâbur’a döndü ve vezir Fahrülmülk’ün ısrarlı daveti üzerine Nizâmiye Medresesi’nde tekrar ders vermeye başladı.

1109’da sağlığının bozulması sebebiyle resmî görevini bırakarak Tûs’a döndü.

18 Aralık 1111’de vefat etti ve Tûs’ta defnedildi.

BAZI ESERLERİ

el-Vecîz
el-Münkız mine’d-Dalâl
el-Müstasfâ fî ʿİlmi’l-Usûl
Bidâyetü’l-Hidâye
Kimyâ-yı Saʿâdet
Cevâhirü’l-Kurʾân

REKLAM ALANI
Yorumlar

Bir Cevap Yazın. Yorumlarınızı Önemsiyoruz! Görüşlerinizi bizimle paylaşmaktan çekinmeyin. Yazılarımız hakkında düşünceleriniz, katkılarınız ve sorularınız bizim için değerli. Yorum yaparken lütfen saygılı ve yapıcı bir dil kullanmaya özen gösterin. şiddet ve Argo, hakaret, ırkçı ifadeler ve ayrımcılık içeren yorumlara izin verilmez. Yorum yapmak için Web Sitemizde ya da Facebook hesabınızla kolayca giriş yapabilirsiniz. Unutmayın, burası birlikte konuşabileceğimiz temiz ve güvenli bir alan!

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.