GazzeHamasDoğu TürkistanSon dakikaZulümTerme HaberTerme AjansenflasyonemeklilikTerörötvdövizakpchpmhp
DOLAR
41,1110
EURO
48,1742
ALTIN
4.597,21
BIST
11.275,00
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Samsun
Parçalı Bulutlu
28°C
Samsun
28°C
Parçalı Bulutlu
Salı Az Bulutlu
27°C
Çarşamba Hafif Yağmurlu
27°C
Perşembe Parçalı Bulutlu
28°C
Cuma Az Bulutlu
28°C

Mukaddes Topraklara Uzanan Raylar: Hicaz Demir Yolu Hattı

Mukaddes Topraklara Uzanan Raylar: Hicaz Demir Yolu Hattı
REKLAM ALANI
01.09.2025 16:29
A+
A-

MUKADDES TOPRAKLARA UZANAN RAYLAR: HİCAZ DEMİR YOLU HATTI

1864’te ilk kez Alman asıllı Amerikalı mühendis Zimpel tarafından Kızıldeniz ile Şam arasında bir demir yolu hattı inşası teklif edildi.

1874’te bazı Osmanlı subayları Medine-Mekke, 1891’de ise Osman Nûri Paşa Cidde-Mekke hattı için öneriler sundu.

Daha önce farklı gerekçelerle reddedilen tekliflerden sonra en kapsamlı teklif 1891’de Cidde Evkaf Müdürü Ahmed İzzet Efendi’den geldi.

II. Abdülhamid projeyi destekleyerek 2 Mayıs 1900’de inşaat emrini verdi ve 1 Eylül 1900’de Hicaz Demir Yolu inşasına başlandı.

Demir yolu projesi ile hac yolculuğunu kolaylaştırmak, yolculuk süresini 4–5 güne indirmek ve bölgeye hızlı asker sevki ile isyanlara karşı savunma hedeflendi.

Devlet bütçesinin %18’ini aşan demir yolunun maliyeti için Müslümanlardan bağış toplanmasına karar verildi.

İlk bağışı 50.000 lira ile II. Abdülhamid yaptı, Hindistan’dan Amerika’ya kadar Müslümanlar projeye destek verdi.

Demir yolunun teknik işlerinin idaresi 1901’de Alman mühendis Meissner’e verilerek projede farklı milletlerden toplam 43 mühendis çalıştı.

İnşaat Şam-Der‘a arasında başladı ve 1903’te Amman’a, 1907’de el-Ulâ’ya, 1908’de Medine’ye ulaştı.

Peygamber Efendimize (sas) hürmeten Medine sınırlarına gelindiğinde sessiz çalışıldı, raylara keçe serildi.

İstasyonlarda hareket saatleri namaz vakitlerine göre düzenlendi ve vagonlardan biri mescid vagonu olarak tahsis edildi.

Akabe hattı İngiltere’nin baskısıyla iptal edildi.

1908’de bedevîlerin demir yolu ve telgrafa yönelik saldırı sayısı 128’e ulaştı. 300 Osmanlı askerinin şehit olduğu baskınlar yaşandı.

Tüm bunlara rağmen 1908’de II. Abdülhamid’in bizzat katıldığı törenle demir yolu hizmete açıldı.

Medine-Mekke-Cidde bağlantısı, Şerîf Hüseyin’in direnişi nedeniyle yapılamadı.

Mühendishâne-i Berrî-i Hümâyun mezunu pek çok mühendis ilk deneyimini burada kazandı.

Hicaz Demir Yolu, Müslümanların ortak bir eser ve amaç etrafındaki dayanışması ile tarihe geçti.

REKLAM ALANI
Yorumlar

Bir Cevap Yazın. Yorumlarınızı Önemsiyoruz! Görüşlerinizi bizimle paylaşmaktan çekinmeyin. Yazılarımız hakkında düşünceleriniz, katkılarınız ve sorularınız bizim için değerli. Yorum yaparken lütfen saygılı ve yapıcı bir dil kullanmaya özen gösterin. şiddet ve Argo, hakaret, ırkçı ifadeler ve ayrımcılık içeren yorumlara izin verilmez. Yorum yapmak için Web Sitemizde ya da Facebook hesabınızla kolayca giriş yapabilirsiniz. Unutmayın, burası birlikte konuşabileceğimiz temiz ve güvenli bir alan!

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.