GazzeHamasDoğu TürkistanSon dakikaZulümTerme HaberTerme AjansenflasyonemeklilikTerörötvdövizakpchpmhp
DOLAR
42,7216
EURO
50,0857
ALTIN
5.932,32
BIST
11.282,82
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Samsun
Yağmurlu
7°C
Samsun
7°C
Yağmurlu
Çarşamba Az Bulutlu
11°C
Perşembe Parçalı Bulutlu
14°C
Cuma Çok Bulutlu
13°C
Cumartesi Az Bulutlu
13°C

Mutasavvıf, Âlim ve Şair: Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî

Mutasavvıf, Âlim ve Şair: Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî
MOBİL REKLAM ALANI
17.12.2025 17:45
A+
A-

MUTASAVVIF, ÂLİM VE ŞAİR: MEVLÂNÂ CELÂLEDDÎN-i RÛMÎ

DOĞUMU​: 604 / 1207 – BELH
VEFATI​: 672 / 1273 – KONYA

30 Eylül 1207’de Horasan’ın Belh şehrinde doğdu.

Mesnevî’nin girişinde adını Muhammed b. Muhammed b. Hüseyin el-Belhî olarak kaydetti.

“Celâleddin” lakabıyla tanındı, “Mevlânâ” ünvanı sonradan saygı amacıyla verildi. Hayatının çoğunu Anadolu’da geçirdiği için kendisine “Rûmî” denildi.

“Sultânü’l-Ulemâ” olarak tanınan babası Bahâeddin Veled’in yanında başladığı ilk eğitimine, daha sonra Halep ve Şam’da devam etti.

Babasının vefatından sonra Seyyid Burhâneddin Muhakkık-ı Tirmizî tarafından irşad edildi.

Arap dili ve edebiyatı, lügat, fıkıh, tefsir ve hadis gibi ilimler başta olmak üzere aklî ve naklî ilimlerden icâzet aldı.

Şam’da Muhyiddin İbnü’l-Arabî, Sa‘deddîn-i Hammûye, Osmân-ı Rûmî, Evhadüddîn-i Kirmânî ve Sadreddin Konevî ile uzun müddet sohbet etti.

Konya’ya döndükten sonra vaaz ve irşad faaliyetlerini sürdürdü.

642/1244 yılında Konya’da Şems-i Tebrîzî ile karşılaşması Mevlânâ için bir dönüm noktası oldu.

Şems’ten sonra şiir, semâ ve aşk merkezli bir tasavvuf anlayışı benimsedi.

Muhyiddin İbnü’l-Arabî’nin tasavvufta son mertebe saydığı melâmet neşvesine erişti.

Şeriata bağlılıkla birlikte bütün insanlığı kuşatan bir irfan anlayışı geliştirdi.

6 ciltten ve yaklaşık 25.700 beyitten oluşan Mesnevî’yi insanın mânevî yolculuğunu anlatan bir irşad eseri olarak yazdı.

Cenazesinde ağlanmamasını vasiyet edip vefatını kavuşma vakti olarak nitelendirdiği için ölüm günü “şeb-i arûs” (düğün gecesi) diye anıldı.

17 Aralık 1273’te vefat etti. Konya’da bulunan türbesi asırlardır ziyaret edilmeye devam etmektedir.

BAZI ESERLERİ

Mesnevî
Fîhi Mâ Fîh
Mektûbât
Dîvân-ı Kebîr
Mecâlis-i Sebʿa

MOBİL REKLAM ALANI
Yorumlar

Bir Cevap Yazın. Yorumlarınızı Önemsiyoruz! Görüşlerinizi bizimle paylaşmaktan çekinmeyin. Yazılarımız hakkında düşünceleriniz, katkılarınız ve sorularınız bizim için değerli. Yorum yaparken lütfen saygılı ve yapıcı bir dil kullanmaya özen gösterin. şiddet ve Argo, hakaret, ırkçı ifadeler ve ayrımcılık içeren yorumlara izin verilmez. Yorum yapmak için Web Sitemizde ya da Facebook hesabınızla kolayca giriş yapabilirsiniz. Unutmayın, burası birlikte konuşabileceğimiz temiz ve güvenli bir alan!

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.