GazzeHamasDoğu TürkistanSon dakikaZulümTerme HaberTerme AjansenflasyonemeklilikTerörötvdövizakpchpmhp
DOLAR
42,0611
EURO
48,5574
ALTIN
5.413,42
BIST
10.971,52
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Samsun
Az Bulutlu
18°C
Samsun
18°C
Az Bulutlu
Perşembe Açık
20°C
Cuma Az Bulutlu
22°C
Cumartesi Parçalı Bulutlu
20°C
Pazar Az Bulutlu
18°C

Pasifik’te alarm: Dünyanın kabuğu kendi kendini parçalıyor

Pasifik’te alarm: Dünyanın kabuğu kendi kendini parçalıyor
REKLAM ALANI
01.11.2025 09:31
A+
A-

Bilim insanlarına göre bu süreç, tektonik plakaların doğal yaşam döngüsünün bir parçası ve dünya tarihinin tamamen silinmesini önleyen bir mekanizma olabilir.

Plakalar arasındaki çarpışma sona yaklaşıyor

Louisiana Eyalet Üniversitesi’nden jeolog Brandon Shuck, “Bir dalma-batma bölgesinin oluşması, bir treni yokuş yukarı itmek gibidir; çok büyük bir enerji gerekir. Ama bir kez başladı mı, artık durdurmak neredeyse imkânsız hale gelir. Bu süreci bitirmek ise adeta bir tren kazası gibidir” diyor.

Shuck ve ekibi, Vancouver Adası’nın açıklarında dört tektonik plakanın kesiştiği bölgede, Explorer, Juan de Fuca, Pasifik ve Kuzey Amerika plakaları, deniz tabanı altındaki hareketleri yüksek çözünürlüklü sismik görüntüleme yöntemiyle inceledi.

75 kilometrelik dev kırık hattı

Araştırmacılar, yer altındaki sarsıntılardan yayılan akustik dalgaları analiz ederek, Explorer plakasının alt kısmında 75 kilometre uzunluğunda aktif bir fay hattı tespit etti. Bu kırıklar, plakanın stres altında parçalara ayrılmaya başladığını gösteriyor. Henüz tamamen kopmamış olsalar da, bilim insanlarına göre “yırtılma anı” çok yakın.

“Bir tren kazası değil, yavaş bir raydan çıkış”

Shuck, “Bir dalma-batma bölgesinin yok oluşuna ilk kez bu kadar net tanık oluyoruz. Bu çöküş ani değil, adım adım gerçekleşiyor. Plaka parça parça ayrılıyor, mikro plakalar ve yeni sınırlar oluşuyor. Bu bir tren kazası değil, bir trenin vagon vagon raydan çıkışını izlemek gibi” ifadelerini kullandı.

Araştırmaya göre, plakanın bazı bölümleri artık sismik olarak pasif, yani yer hareketlerine katılmıyor. Bu parçalar ana sistemden koptukça, dalma-batma süreci de ağırlık kaybı nedeniyle yavaşlayacak ve sonunda duracak.

Jeolojik tarihle örtüşen bulgular

Elde edilen veriler, jeolojik kayıtlarda görülen volkanik kaya dizilimleriyle büyük ölçüde örtüşüyor. Bu dizilimler, yırtılma sürecinin kademeli ilerlediğini ve milyonlarca yıl süren bu evrimin, Dünya kabuğunun yenilenmesinde kritik bir rol oynadığını gösteriyor.

Çalışma, Science Advances dergisinde yayımlandı.

REKLAM ALANI
Yorumlar

Bir Cevap Yazın. Yorumlarınızı Önemsiyoruz! Görüşlerinizi bizimle paylaşmaktan çekinmeyin. Yazılarımız hakkında düşünceleriniz, katkılarınız ve sorularınız bizim için değerli. Yorum yaparken lütfen saygılı ve yapıcı bir dil kullanmaya özen gösterin. şiddet ve Argo, hakaret, ırkçı ifadeler ve ayrımcılık içeren yorumlara izin verilmez. Yorum yapmak için Web Sitemizde ya da Facebook hesabınızla kolayca giriş yapabilirsiniz. Unutmayın, burası birlikte konuşabileceğimiz temiz ve güvenli bir alan!

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.