SETRİ AVRET
Bu yılda yine yaklaşık dört haftadır yaz Kur’an Kursu okutmaktayız. Öğrencilerimize dinü mübini İslamın kaidelerini, Yüce kitabımız Kur’ân’ı, Hz Peygamber SAV sünnetini azami gayretle öğretmenin derdindeyiz. Rabbim meslektaşlarımıza kolaylıklar, öğrencilerimize zihin açıklığı versin.
Namazın şartlarını öğretirken saydırıyoruz.
Hadesten Taharet
Necasetten taharet
Setr-i avret vesaire,
Setri avret, zorunlu olmadıkça ikinci, üçüncü şahısların bakmaması, görmemesi gereken yerleri ifade ediyor. Namazın şartları arasında sayılıyor lakin sadece namazla sınırlı kalmayıp hayatımızın her alanında kapatılması gereken yerlerdir.
Çocuklarımız camiye geliyor. Kur’anı koltuğuna almış altında şort var bacaklar çıplak, adeta futbol sahasına gider gibi geliyor. Anlatıyoruz yarın daha dikkatli gelin giydiğiniz şey diz kapağınızın altında olmalı diye söylüyoruz. Ertesi gün anne çocuğun elinden tutuyor kendisi şortlu bir şekilde cami kapısına dayanıyor. Bir şey söylemiyor lakin yapmak istediği şeyler olduğu gayet açık.
İslamın koymuş olduğu kurallara, bu kurallardan kaynaklanan sınırlara toplum genelinde bir üstü kapalı saldırı olduğu aşikar.
Mesela Din işleri yüksek kurulu ve diyanet fetva hattına son zamanlarda sık sorulan sorulardan bir tanesi, “başın abdest organlarından olduğu, bu organların ise örtülmesinin farz olmadığı ileri sürülerek, kadınların baş açık olarak namaz kılıp kılamayacaklarına dair sorular.
Malumunuz ola ki, Namazda örtülmesi gereken yerler dinî kaynaklarda setr-i avret diye ifade edilir.
Setr-i avret, namazın şartlarından biri dir ve namazda veya sair zamanda örtülmesi yani mahremimiz olmayan kişi yada kişilerce görülmemesi gereken yerleri ifade ettiğini söylemiştik. Daha kapsayıcı bir ifade ile avret kavramı, bir zaruret bulunmaksızın insan vücudunda açılması helal olmayan, namazda ve namaz dışında örtülmesi farz ve başkalarınca bakılması haram olan yerleri ifade eder.
Sözü edilen avret mahallinin kapsamı, cinsiyete göre farklılık arz ediyor. Erkeğin avret yeri, mezheplerin ittifakına göre göbekle diz kapağı arasıdır.
Hz. Peygamber bir hadisinde, “Müslüman erkeğin uyluğu avrettir.” buyurmuştur (Ahmed, III/478). Diğer bir hadiste de, erkeğin örtülmesi farz, bakılması haram olan yerlerinin “göbeği ile diz kapağı arası” olduğu belirtilmiştir (Ebû Davûd, “Libas”, 37; Dârekutni, I, 230,231). Biz buna inanmış ve iman etmşşizdir.
Yine Mezheplerin ittifakı ile kadının eli, yüzü ve ayağı dışında kalan bütün bedeni örtmesi gerekir.
Allah cc “Onlar (kadınlar), kendiliğinden görünenler hariç, zinetlerini göstermesinler” (Nûr, 24/31) buyurmuştur.
Bütün mezheplere göre, kadınların namazda başları dahil olmak üzere el, yüz ve ayakları dışındaki bütün bedenlerini örtmeleri gerekir. Hz. Aişe’nin rivayetine göre Ebû Bekir’in kızı Esma, üzerinde ince bir elbise olduğu halde Rasûlullah’ın huzuruna girmiş, Hz. Peygamber de ondan yüzünü çevirerek, “Ey Esma! Kadın ergenlik çağına ulaşınca, -el ve yüzünü işaret ederek- şurası ve şurası müstesna artık onun –yabancılar tarafındangörülmesi doğru olmaz.” buyurmuştur (Ebû Davûd, “Libas”, 34). Başka bir hadiste de, “Allah ergenlik çağına ulaşan kadının başörtüsüz olarak kıldığı namazını kabul etmez.” buyurmuştur (Hakim en-Neysabûrî, Müstedrek, I, 251; Ebu Dâvûd, Salat, 85, No: 641, I, 422; Tirmizî, Salat, 277, No: 377, II, 215; İbn Mâce, Tahâre, 132, No: 655, I, 214; Ahmed b. Hanbel, Müsned, VI,150, 218, 259.
Bu hadisler ergenliğe ulaşmış Müslüman bir hanımın namaz kılarken saçlarını ve diğer avret mahallini örtmesi gerektiğini ortaya koymaktadır.
Hakeza yine erkeklerde namazda ve haricinde göbek çukuru ile diz kapağı arasını kapatmak durumundadırlar. Aksi halde namazları kabul olmaz ve harama bulaşmış olurlar.
Sadece namazda mı? Elbete hayır. Hayatının tamamında öyle olmalı ve müslüman namaz kılamayacağı kıyafetle sokak, cadde, çarşı, pazar dolaşmamalı.
Peygamber zamanından günümüze kadar uygulama böyle olduğu gibi, İslam toplumunun ortak görüşü de bu yöndedir.
Yukarıda zikredilen açıklamalar ışığında;
Namazda ve namaz dışında örtülmesi gereken avret mahallinin erkeklerde diz kapağı ile göbek arası, kadınlarda ise, el, yüz ve ayaklar dışındaki bütün beden olduğu ve namaz kılarken, bu uzuvların vücut hatlarını belli etmeyecek ve rengini göstermeyecek nitelikte bir elbise (örtü) ile örtülmesi gerektiği anlaşılır.
Dolayısıyla Setr-i avret sadece namaza mahsus bir örtünmeyle sınırlı kalmayıp yaşamımızım genelinde var olması gereken bir örtünmedir. Müslümanın liyaratüründe, namaz, örtüsü, namaz eteği, namaz kıyafeti diye kıyafet olmaz. Müslümanın kıyafeti, ayetler le, Hz Peygamber SAV sünneti ve hadislerle belirlenmiş bir kıyafettir. Bu namazda yada namaz dışında farklılık yaratmaz. Sadece yaşanılan iklim koşullarına göre ayet ve sünnetin çizdiği sınırlara riayet edilerek düzenlenebilir.
Bizim ablalarımız, bacılarımız o meşhur 28 şubat sürecinde kendilerini bir zulmün ve dolayısıyla kıyasıya yaşanan bir tesettür mücadelesi içinde bulmuşlardı. Şahsen ben bu sürecin yakın şahitleri arasındayım.
Şimdi o mücadeleyi veren ablamın, bacımın kızı müstehcen kıyafetlerle dolaşıyor ve ablam bacım bu durumdan rahatsızlık duymuyor. Ne yapalım işte ile başlayan cümleler kuruyor. Sahi biz o mücadeleyi neden vermiştik. Bilge kıral Aliya İzzet Begaviçin dediği gibi biz düşmana benzeyince mücadeleyi kaybettik. Sanki tesettür Ayeti Ey Peygamber eşlerine, kızlarına ve mü’minlerin kadınlarına söyle: (Evden çıkarlarken) üstlerine vücutlarını iyice örten dış elbiselerini giysinler. Bu, onların iffetli bilinmelerini ve bundan dolayı incitilmemelerini daha iyi sağlar.” Ahzâb Suresi 59. ayet. Sanki anneye inmiş kızına inmemiş.
Sahi Hz Peygamber SAV, çöl sıcağında askılı, fanila ve şort giymeyi akıl edememişmidir? Ümettin anneleri Peygamber eşleri o yakıcı sıcak iklimlerde dekolte giymeyi düşünememişlermidir?
Hani istiklal Şairimiz Mehmet Akif Ersoy diyor ya mısralarında.
Kim demiş Avrupa insanı medeni?
Ne edep var ne haya çırılçıplak bedeni!
Eğer medeniyet açıp saçmaksa bedeni;
Desenize hayvanlar bizden daha medeni!
Kul olmak çağdışıyken, soyunmak çağdaşlık,
Din kardeşliğini bıraktık biz, ecnebiyle kaynaştık..
Sünnet sakal yobazlık, top sakalsa medeni..
Unuttun sen ey vefasız ehli sünnet dedeni.
Rabbim şuur dan ayırmasın. Zatına koşulsuz teslim olanlardan eylesin.
Selam ve dua ile…
A.A