GazzeHamasDoğu TürkistanSon dakikaZulümTerme HaberTerme AjansenflasyonemeklilikTerörötvdövizakpchpmhp
DOLAR
40,7099
EURO
47,4465
ALTIN
4.438,47
BIST
10.956,05
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Samsun
Parçalı Bulutlu
32°C
Samsun
32°C
Parçalı Bulutlu
Cuma Az Bulutlu
32°C
Cumartesi Parçalı Bulutlu
32°C
Pazar Açık
30°C
Pazartesi Açık
30°C

Trump’ın gümrük tarifeleri küresel otomotiv devlerine 12 milyar dolara mal oldu

Trump’ın gümrük tarifeleri küresel otomotiv devlerine 12 milyar dolara mal oldu
MOBİL REKLAM ALANI
08.08.2025 06:57
A+
A-

Trump yönetimi, nisan ayında 185 ülke ve bölgeyi kapsayan yeni bir ticaret tarifesi rejimi açıklamıştı. 5 Nisan’da yürürlüğe giren uygulama ile tüm ithal araç ve parçalar için yüzde 10 oranında sabit bir tarife getirilmiş, ardından 9 Nisan’da ülkeye özgü ek vergiler devreye alınmıştı.

Bu adım, başta Japon ve Avrupa menşeli otomobil üreticileri olmak üzere, sektörde büyük sarsıntıya yol açtı.

WSJ’nin verilerine göre, Japonya merkezli Toyota sadece 2025’in ikinci çeyreğinde 3 milyar dolar zarar etti.

Şirketin mali yıl sonu olan Mart 2026’ya kadar toplamda 9.5 milyar dolarlık bir tarifeye bağlı kayıp yaşayacağı öngörülüyor.

Alman otomotiv devi Volkswagen’in ikinci çeyrek zararı 1.5 milyar dolar olarak açıklanırken, Ford ve General Motors’un kayıpları da 1 milyar doları aştı. Elektrikli otomobil üreticisi Tesla ise bu süreçten en az etkilenen büyük üretici oldu; şirketin zararı yaklaşık 300 milyon dolar seviyesinde kaldı.

Yıl sonuna kadar Çinli firmalar hariç tutularak yapılan analizlere göre, dünyanın en büyük 10 otomotiv üreticisinin toplam net kârında yüzde 25’e varan bir düşüş yaşanabileceği belirtiliyor. Bu tablo karşısında bazı ülkeler Washington’la müzakerelere başladı.

Çin’deki yükseliş batıyı zorluyor

Avrupa Birliği, ABD’nin AB menşeli araçlara uyguladığı yüzde 27.5 oranındaki ithalat tarifesini yüzde 15’e düşürmesi karşılığında kendi yüzde 10’luk tarifesini azaltmayı teklif etti. Japonya ise temmuz ayında ABD ile varılan ikili anlaşmayla araçlarına uygulanan tarifeyi yüzde 15’e indirmeyi başardı.

Söz konusu ekonomik kayıplar, yalnızca tarifelere bağlanmıyor. Çinli elektrikli araç markalarının hem Avrupa hem de Çin pazarındaki yükselişi, Batılı üreticileri ciddi şekilde zorluyor.

2025’in ilk yarısında Çinli otomobil üreticilerinin Avrupa’daki pazar payı yüzde 5.1’e yükselerek iki katına çıktı. Aynı dönemde Porsche’nin Çin satışları yüzde 28 düştü ve bazı bayilikler kapatılmak zorunda kaldı. General Motors gibi firmalar da taleplerdeki daralma nedeniyle zarar bildiriyor.

Trump yönetimi, tarifelere rağmen geri adım atmak bir yana, rejimi daha da genişletti. Son olarak 8 Ağustos itibarıyla aralarında İngiltere, İsviçre, Brezilya, Hindistan ve Tayvan’ın da bulunduğu yaklaşık 70 ülkeye daha ek tarifeler getirildi. Bu genişleme, küresel ticaret sistemini ve özellikle otomotiv sektörünü daha da belirsiz bir sürece sokmuş durumda.

MOBİL REKLAM ALANI
Yorumlar

Bir Cevap Yazın. Yorumlarınızı Önemsiyoruz! Görüşlerinizi bizimle paylaşmaktan çekinmeyin. Yazılarımız hakkında düşünceleriniz, katkılarınız ve sorularınız bizim için değerli. Yorum yaparken lütfen saygılı ve yapıcı bir dil kullanmaya özen gösterin. şiddet ve Argo, hakaret, ırkçı ifadeler ve ayrımcılık içeren yorumlara izin verilmez. Yorum yapmak için Web Sitemizde ya da Facebook hesabınızla kolayca giriş yapabilirsiniz. Unutmayın, burası birlikte konuşabileceğimiz temiz ve güvenli bir alan!

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.