GazzeHamasDoğu TürkistanSon dakikaZulümTerme HaberTerme AjansenflasyonemeklilikTerörötvdövizakpchpmhp
DOLAR
42,6945
EURO
50,1592
ALTIN
5.898,49
BIST
11.311,31
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Samsun
Hafif Yağmurlu
14°C
Samsun
14°C
Hafif Yağmurlu
Pazar Çok Bulutlu
11°C
Pazartesi Hafif Yağmurlu
12°C
Salı Yağmurlu
8°C
Çarşamba Az Bulutlu
11°C

Fakih, Filozof ve Hekim: İbn Rüşd

Fakih, Filozof ve Hekim: İbn Rüşd
REKLAM ALANI
11.12.2025 14:09
A+
A-

FAKİH, FİLOZOF VE HEKİM: İBN RÜŞD

DOĞUMU: 1126 – KURTUBA
VEFATI: 1198 – MARAKEŞ

1126’da seçkin bir ailenin çocuğu olarak Kurtuba’da doğdu.

Kurtuba Camii imamı olan dedesinden ayırt edilmesi için İbn Rüşd el-Hafîd (Torun) şeklinde anıldı.

İslâm âleminde “şârih”, Latin dünyasında “commentator” ünvanıyla, Batı’da “Averroes” ismiyle tanındı.

Endülüs’te âdet olduğu üzere İmam Mâlik’in “el-Muvatta” adlı eserini ezberledi.

Devrin önde gelen âlimlerinden, hadis, fıkıh usûlü, tıp, matematik ve felsefe eğitimi aldı.

1169’da İşbîliye kadılığına, 1171’de ise Kurtuba başkadılığı’na atandı.

Aristo’nun eserlerini felsefî doktrinine sadık kalarak şerh etti.

Ona göre felsefenin amacı, var olanlar üzerinde düşünmek ve onları Allah’ın varlığına delâletleri bakımından incelemekten ibaretti.

“Hakikat tektir” ilkesiyle din ile felsefenin uzlaştırılabileceğini, felsefenin dinin özüne aykırı olmadığını savundu.

Halife Ebû Yûsuf el-Mansûr’un daveti üzerine Merakeş’e gitti ve 11 Aralık 1198’de burada vefat etti.

Cenazesi önce Merakeş’te defnedildi, üç ay sonra da Kurtuba’daki İbn Abbas Mezarlığı’na taşındı.

BAZI ESERLERİ

Bidâyetü’l-müctehid: İbn Rüşd’ün Mâlikî fıkhına dair günümüze ulaşan tek eseridir.

Faslü’l-makāl: Felsefenin dine karşı olduğunu düşünenlere cevap verdiği eseridir.

Tehâfütü Tehâfüti’l-felâsife: Gazzâlî’nin Tehâfütü’l-felâsife’sine reddiye olarak kaleme aldığı eseridir.

el-Keşf ‘an menâhici’l-edille: Dinin felsefeye karşı olduğunu ileri sürenlerin iddialarını cevaplandırdığı eseridir.

el-Külliyyât fi’t-Tıb: Anatomi, sağlık, hastalık, semptomlar, ilaç ve besinler, koruyucu hekimlik ve tedavi konularına dair yedi ana bölümden oluşan eseridir.

REKLAM ALANI
Yorumlar

Bir Cevap Yazın. Yorumlarınızı Önemsiyoruz! Görüşlerinizi bizimle paylaşmaktan çekinmeyin. Yazılarımız hakkında düşünceleriniz, katkılarınız ve sorularınız bizim için değerli. Yorum yaparken lütfen saygılı ve yapıcı bir dil kullanmaya özen gösterin. şiddet ve Argo, hakaret, ırkçı ifadeler ve ayrımcılık içeren yorumlara izin verilmez. Yorum yapmak için Web Sitemizde ya da Facebook hesabınızla kolayca giriş yapabilirsiniz. Unutmayın, burası birlikte konuşabileceğimiz temiz ve güvenli bir alan!

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.