GazzeHamasDoğu TürkistanSon dakikaZulümTerme HaberTerme AjansenflasyonemeklilikTerörötvdövizakpchpmhp
DOLAR
41,2504
EURO
48,5041
ALTIN
4.750,16
BIST
10.787,19
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Samsun
Az Bulutlu
28°C
Samsun
28°C
Az Bulutlu
Cumartesi Çok Bulutlu
28°C
Pazar Az Bulutlu
27°C
Pazartesi Çok Bulutlu
26°C
Salı Hafif Yağmurlu
26°C

Hanefi Mezhebinin İmamı: İmam-ı Azam Ebu Hanife

Hanefi Mezhebinin İmamı: İmam-ı Azam Ebu Hanife
REKLAM ALANI
05.09.2025 15:59
A+
A-

HANEFİ MEZHEBİNİN İMAMI: İMÂM-I ÂZAM EBÛ HANÎFE

DOĞUMU: 80/699 – KÛFE
VEFATI: 150/767 – BAĞDAT

Ebû Hanîfe Nu‘mân b. Sâbit, 699 yılında Kûfe’de doğdu.

Ebû Hanîfe künyesi, yanında kalem/divit (hanîfe) taşıması veya “hanîf” (haktan ayrılmayan) anlamında verildi.

İmâm-ı Âzam ünvanı, ilmî otoritesi, hukukî düşüncede açtığı çığır ve etrafında kümelenen fakihler sebebiyle verildi.

Varlıklı bir ailede yetişen İmâm-ı Âzam geçimini kumaş ticaretiyle sağladı, ilimle meşgul olunca ticareti ortaklarıyla sürdürdü.

Küçük yaşta Kur’ân’ı ezberledi ve kıraati Âsım b. Behdele’den okudu.

Gençliğinde akaid ve cedel (kelâm) ile meşgul oldu, bidatçılarla münazaralar gerçekleştirdi.

Boşanma meselesiyle ilgili bir soruya cevap araması ve Hammâd b. Ebû Süleyman’ın ders halkasına katılmasıyla fıkha yöneldi.

18 yıl hocası Hammâd’ın derslerine devam etti, onun vefatı üzerine 40 yaşlarında ders okutmaya başladı.

Rivayetlerde ictihad seviyesine ulaşan 40 müctehid talebesinin olduğu zikredildi.

Ders halkası bir tür ictihad şûrası gibi çalıştı, meseleler müzakere edilip olgunlaştırıldıktan sonra yazıya geçirildi.

“Bizim kanaatimiz ve ulaşabildiğimiz en güzel görüş budur. Bundan daha iyisini bulan olursa şüphe yok ki doğru olan onun görüşüdür” anlayışıyla ilmî çoğulculuğu teşvik etti.

Onun öncülüğünde teşekkül eden Irak fıkıh ekolü, talebelerinin gayretiyle yayıldı ve Hanefî Mezhebi adını aldı.

150/767 yılında Bağdat’ta vefat etti ve Hayzürân Kabristanı’na defnedildi.

BAZI ESERLERİ

el-Fıkhü’l-ekber
el-Âlim ve’l-müteallim
el-Kasîdetü’n-Nuʿmâniyye
el-Müsned
er-Risâle

REKLAM ALANI
Yorumlar

Bir Cevap Yazın. Yorumlarınızı Önemsiyoruz! Görüşlerinizi bizimle paylaşmaktan çekinmeyin. Yazılarımız hakkında düşünceleriniz, katkılarınız ve sorularınız bizim için değerli. Yorum yaparken lütfen saygılı ve yapıcı bir dil kullanmaya özen gösterin. şiddet ve Argo, hakaret, ırkçı ifadeler ve ayrımcılık içeren yorumlara izin verilmez. Yorum yapmak için Web Sitemizde ya da Facebook hesabınızla kolayca giriş yapabilirsiniz. Unutmayın, burası birlikte konuşabileceğimiz temiz ve güvenli bir alan!

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.