GazzeHamasDoğu TürkistanSon dakikaZulümTerme HaberTerme AjansenflasyonemeklilikTerörötvdövizakpchpmhp
DOLAR
41,4171
EURO
48,9816
ALTIN
5.012,23
BIST
11.331,75
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Samsun
Parçalı Bulutlu
22°C
Samsun
22°C
Parçalı Bulutlu
Salı Açık
25°C
Çarşamba Parçalı Bulutlu
24°C
Perşembe Az Bulutlu
23°C
Cuma Hafif Yağmurlu
20°C

Züşşehâdeteyn diye tanınan sahâbî kimdir?

Züşşehâdeteyn diye tanınan sahâbî kimdir?
REKLAM ALANI
23.09.2025 22:30
A+
A-

Ebû Umâre Huzeyme b. Sâbit b. el-Fâkih el-Ensârî el-Hatmî (ö. 37/657)

Evs kabilesinin Hatmoğulları koluna mensuptur. Annesi, Resûlullah’a biat eden kadın sahâbîlerden Kebşe (Kübeyşe) bint Evs’tir.

Huzeyme b. Sâbit İlk Müslümanlardandır. 

  • Uhud Gazvesi ile sonraki savaşların hepsine katılmış, Mekke’nin fethinde kabilesinin sancağını taşımıştır. Bazı rivayetlerde Bedir Gazvesi’ne katıldığı da zikredilmiştir.

Hz. Ebû Bekir tarafından Kur’an’ın cem‘i ile görevlendirilen Zeyd b. Sâbit, Tevbe sûresinin son iki âyetiyle Ahzâb sûresinin 23. âyetini yazılı olarak sadece Huzeyme’nin getirdiğini ve ikinci bir şahide gerek görmeden bu âyetleri mushafa aldığını belirtmiştir.

Zeyd b. Sâbit’in böyle hareket etmesinin dayanağı, Hz. Peygamber (sas)’in borcunu ödeyip ödemediği hususunda bir alacaklısıyla aralarında çıkan anlaşmazlıkta bu borcun ödendiğini görmediği halde Huzeyme’nin, “Biz seni vahiy gibi daha önemli bir konuda tasdik ediyoruz” diyerek şahitlik etmesidir. Bunun üzerine Resûl-i Ekrem ona “şehâdeti iki şahit yerine geçen kimse” anlamında “züşşehâdeteyn” lakabını vermiştir. O günden sonra bu lakapla tanınan Huzeyme hakkında Hz. Peygamber (sas) ayrıca, “Herhangi bir kimsenin lehine veya aleyhine Huzeyme’nin şahitlik etmesi yeterlidir” demiş, Evs kabilesi onun bu özelliğini Hazrec kabilesine karşı iftihar vesilesi yapmıştır.

BİBLİYOGRAFYA

Müsned, V, 213-216.

İbn Hişâm, es-Sîre2, IV, 638.

İbn Sa‘d, eṭ-Ṭabaḳāt, IV, 378-381; VI, 51.

İbn Habîb, el-Muḥabber, s. 291, 420.

Belâzürî, Ensâb, I, 170.

Taberî, Târîḫ (Ebü’l-Fazl), III, 173; IV, 447.

İbn Hazm, Esmâʾü’ṣ-ṣaḥâbeti’r-ruvât (nşr. Seyyid Kesrevî Hasan), Beyrut 1412/1992, s. 94.

İbn Abdülber, el-İstîʿâb, I, 417-418.

İbn Asâkir, Târîḫu Dımaşḳ (Amrî), XVI, 357-372.

İbnü’l-Esîr, Üsdü’l-ġābe, II, 133.

İbnü’l-Adîm, Buġyetü’ṭ-ṭaleb (Zekkâr), VII, 3243-3256.

Mizzî, Tehẕîbü’l-Kemâl, VIII, 243-245.

Zehebî, Aʿlâmü’n-nübelâʾ, II, 485-487.

a.mlf., Târîḫu’l-İslâm: sene 11-40, s. 564-565.

Safedî, el-Vâfî, XIII, 310-312.

İbn Hacer, el-İṣâbe, I, 425-426.

a.mlf., Tehẕîbü’t-Tehẕîb, III, 140-141.

Ziriklî, el-Aʿlâm, II, 351.

Abdülgaffâr Süleyman el-Bündârî v.dğr., Mevsûʿatü ricâli’l-kütübi’t-tisʿa, Beyrut 1413/1993, I, 445.

Wensinck, el-Muʿcem, VIII, 73.

REKLAM ALANI
Yorumlar

Bir Cevap Yazın. Yorumlarınızı Önemsiyoruz! Görüşlerinizi bizimle paylaşmaktan çekinmeyin. Yazılarımız hakkında düşünceleriniz, katkılarınız ve sorularınız bizim için değerli. Yorum yaparken lütfen saygılı ve yapıcı bir dil kullanmaya özen gösterin. şiddet ve Argo, hakaret, ırkçı ifadeler ve ayrımcılık içeren yorumlara izin verilmez. Yorum yapmak için Web Sitemizde ya da Facebook hesabınızla kolayca giriş yapabilirsiniz. Unutmayın, burası birlikte konuşabileceğimiz temiz ve güvenli bir alan!

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.